Kundvagnen är tom
Boktips från Chefstips.se



"Konsten att småprata"

Läs mer!

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tips om att bli bättre på att ta kritik


Smarta tips för chefer – en gång i månaden direkt i e-posten
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Idag ska vi se lite närmare på hur bra du är på att ta emot kritik. Det kan nämligen vara avgörande för hur mycket information du får av din personal.

Här kommer några saker som gör det lättare att hantera kritik:


1. ”Cowboy up” som de säger i USA. Lite skit får man tåla här i livet, så är det bara. Det bästa sättet att ta emot kritik är att inte bemöta den direkt utan istället låta den marineras lite. Så när någon kritiserar dig öga mot öga, säg att du ska tänka på vad han sagt och komma tillbaka till honom lite senare med dina egna tankar. Om du bestämmer dig för att göra det till en reflex att inte bemöta kritiken direkt så har du alla chanser att göra det mer genomtänkt istället för att reagera som ett barn och bara försvara dig.

2. Tänk på syftet med kritiken. Om den som kritiserat dig har använt elaka ord och surt språk, så bör du fundera över vad kritiken egentligen handlar om och försöka avgöra vad det är som har motiverat personen att kritisera dig. Det är stor skillnad på att ge kritik som är avsedd att hjälpa till och sådan som bara är till för att jävlas med dig.

3. Leta efter sanningen. Tycker du att kritiken är befogad? Om den är det – fundera över vad du kan göra för att rätta till situationen och gör upp en plan för det. Det här ändrar ditt synssätt från att känna dig som ett offer till att ta kontroll över situationen. Din plan kanske innehåller något som du behöver för att kunna göra bättre nästa gång.

4. Ta med dig planen och ett gott humör till den som kritiserat dig. Genom att ta emot kritiken som en vuxen människa med vilja att lösa problemet kommer du också att göra livet lättare för den som gett kritiken. De flesta människor är rädda för att ge kritik och om du visar att du är en större människa så kommer också din kommunikation med omgivningen förbättras.

Lästips som fler än 25 000 andra har gillat

Stå på dig - annars gör någon annan det

"Efter att ha läst ett otal böcker om självhjälp för alltför snälla människor som mig själv, fick jag ett råd av en väninna att läsa boken ”Stå på dig annars gör någon annan det" av Stefan Ekberg.
Denna bok har förändrat mitt liv! Jag har förstått så många saker som inga böcker eller psykologer lyckats övertyga mig om efter ett många år i terapi och efter att ha läst de flesta böcker på marknaden.
Äntligen en bok som verkligen hjälper mig att ta saken i mina egna händer!
Stefan talar direkt till mig och jag kan inte smita! Jag blir tvungen att se sanningen i vitögat; jag måste lära mig att ta mitt liv i egna händer och inte tillåta att andra människor styr och ställer i mitt liv.
Han ger mig råd som fungerar och säger exakt vad jag skall tänka på och göra när jag befinner mig i en situation där jag blir trampad på.
Denna bok har verkligen förändrat mitt liv och efter 25 år av psykisk misshandel har jag nu vågat ta steget att lämna denna relation.
Jag hade aldrig klarat detta om jag inte läst denna bok. Jag känner att Stefan är med mig hela tiden och att han verkligen förstår hur jag känner mig….för han har själv varit där…
Denna bok är nu min nya bibel. Jag har med den i väskan hela tiden för att kolla vad jag skall göra när jag befinner mig i situationer som jag inte klarade av innan.
Kanske jag äntligen vågar ta tillbaka mitt liv...
Jag kan verkligen rekommendera denna bok till alla ni som inte tror att ni kan förändra era liv, för med hjälp av denna bok så blir allt möjligt!"

Gabriella Bonalumi

"Jag köpte boken till min syrra som går på knäna på jobbet. Alla överöser henne med uppgifter de inte vill ha och hon ler bara på jobbet men är superstressad själv. Jag hoppas att hon får hjälp av den. Man kan inte gå runt och vara snäll hela tiden. Då går man sönder."
Eva-Britt Lindberg

"Man blir fast direkt från första kapitlet eftersom det känns att författaren vet vad han pratar om. Han pratar direkt med mig och jag har fått massor av konkreta tips att använda i alla möjliga situationer. Den här boken är en riktig pärla för den som känner sig lite nedtryckt ibland."
Katja Jönsson

"Jag har lärt mig vad det kostar att vara för snäll hela tiden. Man tjänar inget på det men jag lärde mig också hur man känner igen snälla och inte så snälla personer på deras beteenden. Jag tror liksom boken på att vara snäll mot de snälla och tuffare mot de tuffa om man ska må bra på sikt."
Beata Lundqvist

"Det var en tuff bok att läsa för mig eftersom jag kände igen mig i nästan allt. Jag har insett att det här med integritet är så viktigt för att få respekt. Jag kommer aldrig att acceptera att mitt självförtroende ska stiga och sjunka med andras gillande eller ogillande längre."
Johan Björk

"Äntligen har jag hittat ett verktyg för hur jag säger ifrån. Nu börjar mitt nya liv där ingen elak typ sätter sig på mig. Jag gillar särskilt kapitlet om hur man framstår som självsäker även när man inte är det. Så smart! Tack för det."
Charlotte Mårtensson

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.

  Chefstips.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@chefstips.se | Sitemap