Kundvagnen är tom
Boktips från Chefstips.se



"Konsten att hantera superjobbiga människor"

Läs mer!

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du får andra att rappa på


Smarta tips för chefer – en gång i månaden direkt i e-posten
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Om du har med kunder, leverantörer, medarbetare (och till och med kompisar) att göra varje dag så har du säkert märkt hur många av dem inte håller sina löften när det handlar om just tid. De kommer sent, de gör inte klart i tid och många är helt obekymrade i förhållande till det här. Här kommer några möjliga förklaringar till varför det är så.

1. De har andra prioriteringar
När du frågar någon om de kan göra en sak och de går med på att göra det, innehåller då överenskommelsen en tid när det ska vara klart? Ofta är det inte så. Varje person har sin egen prioritetsordning om vad som är bråttom eller viktigt att göra just nu, men de här olikheterna diskuteras inte så mycket. I de här fallen är det viktigt är göra just tidsaspekten tydlig: Till exempel genom att säga ”Det är verkligen viktigt att det här blir klart senast tisdag morgon klockan 0900. Klarar du det?”

2. Otydlighet
En del människor kommunicerar på ett sätt som, om man vill vara generös, kan kalla intuitiv kommunikation, vilket i praktiken betyder att motparten ska gissa sig till vad han/hon vill. Istället för att säga direkt vad de vill ”Kan du skicka mig saltet” så säger de ”Jag undrar om det finns något salt i skåpet” Det är bättre att säga vad du vill och riskera ordet Nej.

3. Missförstånd
Ibland är det svårt att förstå vad andra menar. ”Omedelbart” betyder olika saker för olika människor. För en A-person betyder ordet ”inom fem minuter”. För en mer lättsam person kan det betyda ”någon gång idag”. Lösningen på det här problemet är såklart att vara tydlig med vad du menar när du säger saker och att be den andra parten att repetera din önskan.

De här ovanstående tre punkterna är alla förnuftiga och acceptabla skillnader mellan människor som skapar problem. Men de som kommer nu är inte acceptabla och tyvärr ändå så vanliga:

4. Egotripparen
En del människor känner att andra människor ska anpassa sig till dem eftersom de anser sig viktigare. De kan vara chefer, de kanske har mer pengar eller tycker att de är smartare än du är. Den här typen av person känner inte att dina problem är lika viktiga som deras så de håller inte avtal om de inte tycker att de är viktiga för dem själva. Det bästa sättet att förhålla sig till den här typen är att undvika dem om du kan. Deras uppblåsta Egon gör det alldeles för svårt för dem att ta in några av dina förslag till förbättringar

5. Bluffmakare
Det är en de som inte ens har för avsikt att gå hela vägen. De är med så länge de får lite mer av dig och rör sig sedan vidare till nästa offer. Du behöver inte den här typen av människa heller.

6. Dålig med tider
En del människor har inte koll på tiden. De vill massor av saker och vill verkligen hålla deadlines men det dyker alltid upp något som stör deras planer. Ett projekt i deras händer tar alltid längre tid än vad som kan förväntas. De ska ”bara göra en sak till” hela tiden. Det här är såklart en fälla som vi alla går i ibland men en del av dem vi möter varje dag gör det hela tiden och när det börjar påverka ditt företag, dina kunder och andra viktiga aspekter måste du helt enkelt se dig om efter andra samarbetspartners.

7. Orealistiska förväntningar
Den här personen ligger nära egotripparen men är lite annorlunda. En del människor växer helt enkelt upp och förväntar sig att andra ska ta hand om deras slarv.

8. Oansvarighet
Att ta ansvar över sina handlingar är något som en del personer aldrig lär sig riktigt. En del vuxna är helt hopplösa på just ansvar för att de inte lärt sig att ”äga problemet” som barn.

9. Uppskjutande
En del människor är födda till att aldrig komma igång – det spelar ingen roll hur mycket eller lite de ska göra, det verkar alltid finnas en anledning att undvika att göra det nu. Om du har oturen att umgås, jobba, eller beställa saker av en sån person finns det bara en lösning och det är att följa upp hela tiden. Om du själ tillhör gruppen så finns det en enkel regel som kan hjälpa dig och det är att varje dag välja ut det jobbigaste du har att göra och ta hand om det först av allt. Efter några veckor av ”terapi” kanske du känner att du skjuter upp mindre och njuter mer. Bara ett förslag.

Lästips som andra har gillat

100 sidor om hur du vinner tid

"Ännu en tipsbok med korta och koncisa råd från Redaktionens förlag. Stefan Ekberg går igenom allt från hur du undviker tidstjuvar på jobbet som beslut som tar för lång tid att fatta eller perfektionism till hur du hanterar inkommande telefonsamtal eller din e-post mest effektivt. Men det handlar också om att ha det roligare på jobbet"
Svenska Dagbladet

"Kul bok om hur du gör det bästa av tiden och dödar tidstjuvarna som stör i jobbet."
Aftonbladet

"Boken "100 sidor om hur du vinner tid" ger konkreta tips på hur du besegrar papperstravar, sätter mål som drar dig framåt och hur du får andra att göra saker åt dig."
City

"Det bästa tipset om att vinna tid är att inte läsa en massa böcker med sådant som är självklarheter för en tidsfascist som jag. Men nu läste jag "100 sidor om hur du vinner tid" på tåget till jobbet, så upplevde jag läsningen som ren tidsvinst...Dessutom innehåller boken också en del goda tankar och givande tips om arbetsglädje och kreativitet."
Lön & Jobb

"Hinner du inte läsa boken? DÅ är det precis det du ska göra, redan i eftermiddag."
Du&Co

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship







Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.

  Chefstips.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@chefstips.se | Sitemap