Kundvagnen är tom
Boktips från Chefstips.se



"Fejka dig smart - (Allt du behöver veta för att verka smartare än du egentligen är)"

Läs mer!

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Skapa ett personligt varumärke

Vad vill du att folk ska tänka på när de hör ditt namn?

Är det ett speciellt ämne du vill att de ska tycka att du är expert på eller är det speciella personliga kvaliteter du vill ska kopplas till ditt namn?

För att bli den som de aldrig kan sparka ut eller neråt utan bara uppåt är det viktigt att du tänker igenom ditt personliga varumärke, det som skiljer dig från resten av gruppen på jobbet och som gör att ditt namn alltid kommer upp i positiva och aldrig i negativa sammanhang. På samma sätt som ett personligt varumärke ska vara designat för dig så ska meddelandet också vara riktat till en särskild publik. Idén med ett personligt varumärke är att du skapar en fantastisk bild av dig själv i omvärldens hjärnor. Med andra ord – har du inte gjort det förut så är det hög tid att börja tänka på dig själv som ett vandrande varumärke som du ska ta kontroll över.

De goda nyheterna är att du redan har ett personligt varumärke.
Du kan ha skapat det medvetet eller inte, men du har ett redan. Folk runt omkring dig har redan format sina intryck av dig, men vilka intryck har du givit dem? Det kan nästan vara lite läskigt att tänka på men det är så många saker som påverkar vad andra tänker om ditt varumärke:

• Alla mail du skickar till andra
• Alla röstmeddelanden du spelar in
• Röstmeddelandet andra hör när de försöker nå dig
• Din e-postsignatur
• Alla sociala medieprofiler du har på sajter som LinkedIn, Twitter, Facebook och de mer branschspecifika.
• Allt skrivet du skickar till andra – rapporter, analyser, artiklar, nyhetsbrev, brev, broschyrer etc.
• Hur du behandlar andra
• Vilken självdisciplin du har
• Vilken arbetsmoral du har
• Hur det känns att komma till dig med problem
• Hur bra du fungerar som stöd för andra
• Alla presentationer du gör framför andra
• Hur tillförlitligt du levererar
• Alla visitkort du delar ut
• Hur du beter dig när du hälsar på någon för första gången
• Hur du ser ut och för dig, hur du klär och tar hand om dig
• Alla konversationer du har med andra
• Kvaliteten på dem du umgås med
• Rollen du spelar i branschen
• Graden av vänlighet och passion du visar varje gång du kommunicerar i varje situation du hamnar i.
• Vad de hittar på nätet när de söker på ditt namn hos Google t. ex
• Allt annat du gör som skapar intryck på olika sätt

Sanningen är att ditt personliga varumärke antingen jobbar för eller emot dig 365 dagar om året, 24 timmar om dygnet och 7 dagar i veckan. Om du inte tar kontroll över det genom att medvetet definiera och kommunicera ett varumärke som ger dig snabbare framgång, så kan du faktiskt förstöra det och till och med sätta hinder i vägen för din egen framgång.

Lästips
Handbok för karriärister







Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.

  Chefstips.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@chefstips.se | Sitemap