Kundvagnen är tom
Boktips från Chefstips.se



"100 sidor om att lyckas som projektledare"

Läs mer!

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du motiverar offren på jobbet

Nu sticker jag ut hakan lite, men jag menar det: Det finns strängt taget två människotyper här i världen – ägarna och de ansvariga.

Vi har väl lite av varje i oss allihop, men det brukar vara en av sidorna som dominerar hos de flesta människor. De ansvariga är de som tar ansvar för sin egen lycka. De tar konsekvenser och ser att de själva kan göra något åt problem och situationer i sina liv. Offren är de som skyller på andra människor, omständigheter och som inte tar ansvar för sin egen lycka. De är alltid drabbade på olika sätt och är knepiga att ha att göra med (tycker jag).

Just offren är enligt min mening en stor del av den svenska befolkningen. För ett par år sedan blev jag så störd på det här att jag skrev en bok som heter ”Hemligheten som löser 95 % av alla dina problem”. Det enda boken innehöll var meningen ”Sluta gnäll och gör något åt det”.

Svenskar är experter på att skylla allt på andra. De pratar om sin ekonomi som om de inte kunde göra något åt den eller hade något eget ansvar över den. De pratar om sina jobb och hur tråkiga de är som om de inte kunde sluta där och göra något annat. Och de pratar om hur andra har så mycket och är avundsjuka på dem utan att se vad dessa andra kan tänkas ha offrat för att uppnå det de uppnått.

Offer är helt enkelt ganska knepiga och det svåra med att motivera dem är att hela deras identitet ligger just i att allt är orättvist mot dem.

Det bästa sättet att hantera dem är att visa uppskattning när de inte beter sig som offer genom att peka ut deras goda handlingar för dem.

Ge dem uppskattning när de tar ansvar och agerar på saker. Lyssna på dem, men ge ingen energi till att fortsätta vara offer. Fråga konkret: ”Vad kan göras för att förbättra X”? Om de bara suckar och säger att inget kan göras, så får du be dem tänka efter ett tag, kanske ett dygn, och så återkommer ni till frågan då. Du måste helt enkelt tvinga fram konkreta saker och sedan berömma offret för att han/hon kom på en så bra lösning.

Att ändra en inställning som offer hos en annan människa kan ta tid (för en del kanske ett helt liv) och därför tänker jag ofta på hur skrämmande viktig rekryteringsprocessen är för alla företag. Det är stor skillnad mellan en anställd som äger problem och en som blir offret för problemet. Det är samma skillnad som mellan natt och dag.

Ansvarig eller offer - Vem är du själv?

Behöver du en turbo för att få igång personalen?

333 fantastiska sätt att motivera personalen

”Jag hamnade på en arbetsplats där motivationen var noll. Jag var ny chef. Så jag gick in och letade böcker på nätet om hur man motiverar sin personal. Där hittade jag denna fantastiska bok som hjälpte mig på rätt väg. Idag efter 1 år så känner jag att denna bok och jag tillsammans har motiverat personalen till att jobba mot samma mål. Jag har boken med mig när jag har nätverksträffar med andra chefer och rekommenderar denna bok starkt.”
Ganimete kalludra Folktandvården Stockholms län AB

”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!
Johan Lindberg, Gefle Nöje

”Den gav mycket intressanta vinklar av hur man kan göra för att få personalen motiverad .Den har hjälpt mig genom att testa många av dessa saker och inte fått det gensvar jag velat och då till slut insett att två av mina säljare inte var rätt män på rätt platser så tack för det!”
Pär Dybeck

”Jag har fått nya idéer hur man kan motivera och driva sitt företag framåt. Boken hjälper mig som chef att tänka utanför lilla boxen. Idag måste man ju möta alla där de står och att hitta tips hur man för alla framåt behövs verkligen.”
Maria Bergman, Nokkos Fitness & Relax AB

”Boken ger konkreta förslag om hur jag skulle göra för att motivera personalen och den har hjälpt min personal att bättre ta egna beslut och se företagets bästa.”
Mikael Strand, Fitnessbutiken i Väst AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.

  Chefstips.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@chefstips.se | Sitemap