Kundvagnen är tom
Boktips från Chefstips.se



"Skit i räntorna - konkreta tips för alla med bostadslån"

Läs mer!

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Ta itu med mötessabotörerna


Smarta tips för chefer – en gång i månaden direkt i e-posten
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Hur du känner igen och tar itu med en mötessabotör


Har du tänkt på att ett möte som pågår i två timmar och har åtta deltagare använder lika mycket tid som två hela arbetsdagar för en av dina medarbetare. Ändå är meningslösa möten det vanligast förekommande slöseriet på nästan alla företag. Här får du veta hur du åtminstone tar itu med några av de medarbetare som försöker göra dina möten längre, tråkigare och dyrare.

1. Babblaren

En ostrukturerad pratkvarn som börjar i en ände och fortsätter i en annan och vet inte vart han skall sluta eftersom han inte vet vart han började. Men det är inte frågan om en speciellt social eller en elak typ, han kan bara inte komma till poängen. Han tänker helt enkelt högt.

Babblaren, liksom alla andra mötesdeltagare, behöver en ordförande. Någon som fördelar ordet, påpekar att tiden går, håller upp den röda tråden och som aldrig glömmer helheten.

2. Den tyste

Tystnad, stirrande ögon och snörpt mun kan på ett kusligt effektivt sätt fungera tystande även för dem som egentligen vill tala. Allra helst om det är en sådan där utåtriktad tystnad, som känns i rummet.

Kalla bara de medarbetare som är berörda av mötets ärende och som behövs för att ni ska komma någon vart. Befattningar, arbetsuppgifter och kunskaper avgör. Om den tyste borde vara med, men ändå sitter tyst, kan du lika gärna låta henne (och er andra) slippa.

3. Kaffedrickaren

Hämta kaffe, fylla på kaffe, bjuda på bullar och äta bullar så det hörs. Mycket störande när du vill få något gjort på kort tid. Kaffedrickaren däremot tror att det är just kaffet som är mötets mening.

Fokusera på arbete. Förbjud alla typer av förtäring under era kortare möten och ha regelrätta kaffepauser i ett intilliggande rum när mötena är längre. Dela ut uppgifter till alla som ska komma och be dem förbereda inlägg eller redovisningar. Efter mötet ber du om återkopplingar och skriftliga uppföljningar.

4. Telefonisten

Mobiltelefonen i innerfickan, den trådlösa telefonen på bordet och om det ringer i korridoren springer hon in och ut genom konferensrummet. Telefonisten tror att varje samtal kan vara livsavgörande, även om det ringer i någon annans telefon.

Tala om att du inte kommer att ställa någon till svars för eventuellt missade ”livsviktiga” samtal som inträffar under ett kortare möte – förutsatt att e-post, telefonsvarare eller telefonisttjänster är i funktion.

5. Avbrytaren

När han får en tanke hör han helt enkelt inte om någon annan talar och börjar omedelbart meddela omvärlden vad han kommit fram till. Ofta med en viss känsla av att det han har att säga är lite viktigare än det andra säger.

Fördelen med Avbrytaren är att du kan avbryta honom när du vill. Gör det. Det är ordförandens uppgift att fördela ordet. Alla inbjudna är där för att bidra lika mycket och det måste uppmuntras aktivt.

6. Försenad, igen

Bussen, bilen, tåget, barnen, flyget, cykeln… Du får alltid en förklaring till varför Försenad kommer sent. Vad hon inte vill förstå är att det är hennes närvaro som gör era möten bättre, inte hennes bortförklaringar.

Tidsbestäm era möten och håll tiden från start till mål. Långa möten gör sällan dina beslut bättre, bara mer krävande. Behovet av tid krymper när alla vant sig. Och om Försenad absolut behövs i tid på mötet kan du alltid boka in henne en halvtimme före alla andra.

7. Tavelkladdaren

Så fort han har något att säga går han fram till tavlan och börjar rita. Säger han ordet rund så ritar han en cirkel, säger han ordet ”alla” så skriver han också ordet ”alla”. Ibland går han t.o.m. fram till tavlan utan att ha något att säga. Ni som lyssnar förstår inte varför, men tavelkladdaren njuter.

Anpassa alltid miljön efter mötet du ska hålla. Undvik mjuka soffor om ni skall ha ett kort informationsmöte, stå inte i korridoren om ni ska diskutera ledningsfrågor och ta bort tavlan om någon inte kan låta bli att kladda på den.

8. Den oförberedde

Alla sitter där och har gjort sin del, men inte hon. Mötet blir halvt meningslöst eller lika bra att ställa in. En enda oförberedd deltagare kan, om det vill sig illa, sabotera ett möte för alla andra.

Gör en lista att pricka av före alla möten. Alla deltagare ska t.ex. få en kallelse med en tydlig dagordning där du anger vilken typ av möte ni skall hålla, vilka målsättningar mötet har och vilka deltagare som skall vara med och vad de ska bidra med.

9. Den smarte

Då och då avbryter hon för att säga att övriga mötesdeltagare kommit från ämnet: ”Var det verkligen det här vi skulle diskutera?” eller ”Har vi inte kommit ifrån ämnet nu?”. Den smarte känner sig smart, övriga deltagare blir störda eller osäkra.

Be alltid om förtydliganden när någon är retorisk. Den här typen av smarthet bygger oftast på att den som kommenterar slipper svara för sina påståenden. När så inte blir fallet är det inte lika kul att vara smart längre.

10. Ordföranden har ordet

En ostrukturerad, långpratande ordförande är både din och dina medarbetares mardröm. Mest din om det är du som är ordförande. Alla vet att mötet blir ett slöseri med tid, stressande och till slut tappar alla motivationen att arbeta.

Låt det inte hända på ditt företag. Var förberedd innan mötet och iakttag dina egna riktlinjer för hur mötet skall gå till. Om det är du som slösar med tid gör du att dina medarbetare tappar respekten både för dig och för sin egen arbetstid.

Lästips som andra har gillat

Handbok för smartare möten

”Jag ville ha en bok med mötesteknik och fick det men fick också en läxa. Plötsligt insåg jag hur mycket tid vi slösat bort på jobbet i möten som inte gav något. Nästan så man skäms. Men det är slut med det nu. Vi använder boken som en ”Bibel” för våra möten nu.”
Gunnar Edblom, Nynäshamn

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.

  Chefstips.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@chefstips.se | Sitemap