Kundvagnen är tom
Boktips från Chefstips.se



"Boken om mig - 300 frågor som hjälper dig att skriva ner din livshistoria"

Läs mer!

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Elaka chefen löneförhandlar


Smarta tips för chefer – en gång i månaden direkt i e-posten
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


OBS: Det här är ett utdrag från humorboken Elaka chefens goda råd


Hej Chefen

Idag ska vi prata om löneförhandlingar, men inte på det normala sättet, utan på elaka chefens vis.


Sluga löneförhandlingar – konsten att aldrig nå mål

Om du är som de flesta andra chefer så upplever du just lönediskussionen som ett av de mest påfrestande momenten i ditt arbete. Och även om det finns en del som inte tycker att det är det värsta med att vara chef, så är det få som tycker att det är roligt.

Det knepigaste med lönesättningen brukar vara att år efter år lyckas argumentera för en låg eller obefintlig löneförhöjning, utan att tappa trovärdigheten. Men om du kommer ihåg treårsregeln blir det lite lättare. Den räknar med att en medarbetare stannar i högst tre år och att du därför bara behöver klara ingångslönen och två löneförhandlingar.


Olika metoder för att hålla lönen nere:

· Karriärmetoden. Vid anställning informerar du om utmärkta karriärmöjligheter och att lönen är kopplad till karriärstegen. Ingångslönen är låg men kan snabbt öka. Det är bättre att du klagar på utebliven utveckling än att medarbetaren klagar på löften om högre lön som du inte har infriat.

· Provisionsmetoden. En vanlig provisionsmodell säger att du får 5 % grundprovision, 10 % när du går över mål och en bonus när företaget går med vinst. Vid anställningen drar du ett par framgångshistorier och pratar om att det ligger i medarbetarens egna händer. Ett år senare klagar du på prestationen. När medarbetaren efter två år förstår att det varken går att leva på grundlönen eller att nå mål höjer du bonusen och bokför bort vinsten.

· Lönesystemmetoden. Ta fram objektiva kriterier för vilken lön en medarbetare ska ha. Om alla har samma regler är det svårt att hävda rätten till undantag. Gör bedömningen på fem punkter och sätt poäng från 1-10: Antal år på företaget, erfarenhet av nuvarande roll, branschkunnande, arbetsmoral och personlighet. De första tre är svåra att förbättra inom tre år, de sista två är subjektiva kriterier där du har sista ordet.

· Lynnighetsmetoden. Börja med karriärmetoden, går över till provisionsmetoden och avsluta med lönesystemmetoden. Därefter börjar du om.

· Kejsarmetoden. Lova runt, håll tunt och omorganisera den som ifrågasätter.

· Förhandlarmetoden. Låt någon annan sköta förhandlingen och byt ut honom/henne inför varje ny förhandling. Det är svårt att anklaga en förhandlare för det som en annan lovat.

· Minnesmetoden. Inled varje förhandling med storslagna planer om ett bra system. När du får frågor om brutna löften har du helt enkelt glömt bort allt ni tidigare talat om

· Försvunnenmetoden. Skicka ut ett mail med nya lönen och begär en underskrift inom två dagar för att höjningen på 0,5 % ska gälla. Håll dig sedan borta ett par veckor.

· Spelmetoden. Om medarbetaren accepterar en lönesänkning med 5 % och skriver på inom två dagar, finns möjligheten att vara med om en utlottning av en extralön i december.

Den här texten är ett utdrag ur boken

Elaka Chefens goda råd

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.






Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.

  Chefstips.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@chefstips.se | Sitemap