Kundvagnen är tom
Boktips från Chefstips.se



"GOOGLE ♥ DIG 2"

Läs mer!

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så här får du ett mer kreativt företag


Smarta tips för chefer – en gång i månaden direkt i e-posten
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Konsten att få ett kreativt företag

1. Vad menar du med kreativitet?
Du, liksom alla andra ledare vill se dina medarbetare komma med idéer som gör ditt företag bättre. Tänk dig att dina medarbetare kommer in med tre nya idéer var till dig, hur skulle du reagera då? Hur skulle du ta om hand om deras bidrag? Där har du den springande punkten. Kreativitet handlar mycket om hur den tas emot. Dina medarbetare måste få se att de bidrag de kommer med har betydelse och möts av respekt. Även om du inte tänker använda dig av idéerna du får. När dina medarbetare är kreativa bjuder de på sitt innersta och ingen gör det mer än en gång för intet.

2. Anpassa arbetsmiljön
Nya idéer har den egenheten att de inte kommer precis när du vill att de skall komma. Allra helst inte om du ordnar ett möte i ert (tråkiga) konferensrum och inleder med att be om idéer. Det vore som att sätta sig vid sjön och be om fisk. Utan rätt stämning, tillbehör och miljö får du inget. Hela arbetsmiljön måste andas kreativitet. In med färger, bilder, tavlor, tidningar av olika slag, stora beredda anteckningsblock eller whiteboardtavlor, ytor för ”tänkarpromenader”, bollar att bolla med, TV, video, spel och stresskulor att sitta och pilla på. Observera att det är stor skillnad mellan att leka IT-bubbla med flipperspel och lattjolajbans och att förstå hur kreativitet fungerar. Kreativitet föds ur lust.

3. Anställ kreativa medarbetare
När du rekryterade sist, sökte du efter kreativitet då? Eller gjorde du som de flesta, anställde den medarbetare som bäst skulle smälta in i det som redan är? När du letar sökande, tänk i alternativa banor gällande erfarenheter, utbildning och personlighet. Vill du få saker att hända måste du vara modig. Arbetsmarknaden är full av olika typer av kompetenser och människor som kan tänka sig att prova något nytt.

4. Gör alla delaktiga
Några av dina medarbetare är säkert ovana vid att se sig själva som kreativa och vet inte hur de skall börja vara det. De kanske inte ens tror att de kan komma med en idé. Hjälp dem lite på traven genom att uttryckligen be dem att komma med sina åsikter om allt och alla. Du kan också sätta upp frågor att meditera över, t. ex.: ”Vad skall världens bästa administration klara?” Tala om för alla dina medarbetare att du vill att alla kommer med så många idéer som de kan. Bara idén inte redan blivit sagd eller är negativt formulerad. D.v.s. en idé som formuleras mot en annan idé.

5. Hitta goda attityder
Om du vill se kreativitet har du större möjlighet att lyckas om du alltid har goda attityder till de idéer som kommer. Och det gäller inte bara dig. Du måste lära alla dina medarbetare att bejaka idéer från varandra. En kritiserande atmosfär med negativa attityder kväver all kreativitet. Konsten att ta emot idéer handlar just om att låta dem ostört krypa fram i din närhet, titta och lyssna uppmärksamt, för att sedan dokumentera innehållet. En krävande kommentar kan få de fria tankarna att försvinna lika snabbt som en snigel som drar in tentaklerna när du sätter fingret på den.

6. Ge alla samma möjligheter
En av dina medarbetare har för vana att skrika ut sina tankar, en annan att inte yttra dem alls. För dig är det inte gynnsamt om någon eller några av dina medarbetare tar över framför andra. Ju fler som bidrar, desto fler idéer och det är bättre för dig. En annan bieffekt du kan få av att någon tar över för mycket är att andra medarbetares fria tankar leds in på en viss avgränsad tankegång. Håll ögonen öppna för den här typen av problem. Om de finns är det en av de få situationer när du får styra över kreativiteten.

7. Stimulera till tanke
Hjälp dina medarbetare att tänka brett och fritt genom att ordna olika typer av alternativa kurser, föreläsningar och seminarium. Alla former av avbrytande stimulans från den ordinarie arbetsvardagen, kan om du följer upp med diskussion, leda till att ni får nya kreativa perspektiv på er verksamhet. Gå på bio tillsammans eller se på teater, konserter, gör studiebesök på andra företag, bjud in en lokal konstnär att prata om sin kreativitet eller läs en bok tillsammans och diskutera den i grupper.

8. Ingenting är fel
Eftersom spontana idéer just är spontana och inte framklämda enligt förutbestämda regler, måste dina medarbetare veta att du uppskattar alla idéer du får ta del av. Du vill dessutom att så många som möjligt deltar i det kreativa och hjälper därför fram idéer från den som tvekar men som du tror har något att säga. Att få fram idéer är en sak, att avgöra vad som är bra en annan. Att säga nej till en fortsättning är en konst i sig, som du måste kunna. En första regel: vänta åtminstone 24 timmar innan du tackar nej.

9. Fånga idéerna när de kommer
Dina medarbetare kan få användbara idéer vid tillfällen när de inte förväntar sig det. Kreativiteten är oförutsägbar och kommer när den känner för det och då gäller det att fånga den direkt. Tala om för dina medarbetare att de faktiskt tänker kreativt utan att vara medvetna om det. Många idéer passerar deras tankar utan att de låter sig stanna upp. Uppmuntra dem att alltid lyssna till dessa tankar och att föra anteckningar om det som dyker upp. Men inte bara på arbetet. Det är inte ovanligt att en lösning dyker upp när du slutat att tänka aktivt på den.

10. Det måste löna sig
Dina medarbetare måste veta att du och företaget verkligen uppmuntrar dem att vara kreativa. Du kan t.ex. införa ett belöningssystem som belönar alla goda idéer. Eftersom dina medarbetare inte har någon skyldighet att vara kreativa gör du bäst i att visa att det alltid lönar sig. De idéer som inte leder till något kan belönas med olika typer av lågkostnadsbelöningar. De idéer som däremot resulterar i förbättringar bör kännas i lönekuvertet. I boken Chefens bästa vän hittar du mängder med sätt att belöna medarbetarna till en låg kostnad.

Konsten att bli ett kreativt geni

Kreativitet utan flum

"Jag hade förmånen att få läsa den här boken som korrektur och det första jag tänkte på är att det här är en bok för proffs och kanske lite för tuff för känsliga personer som egentligen bara har kreativitet som hobby. Hela boken är som ett citat från TV-serien Fame: "You've got big dreams? You want fame? Well, fame costs. And right here is where you start paying - in sweat!" Dessutom skrattade jag nästan hela tiden. Jag älskar den!"
Torbjörn Blom, Stockholm

"Kreativitet utan flum är den välmenande men bestämda smockan, sparken, eller skjutsen du behöver för att skapa kreativa resultat. Boken är ovanligt konkret för sin genre - du får lära praktiska tips på hur du kommer igång, tar dig förbi idétorkor och tacklar din allra största fiende - dig själv."
Leif Denti, Tusentips.se

"Jag har läst allt som finns att läsa om kreativitet och köpte boken bara för att det var Stefan som skrivit den utan större förhoppningar om något nytt men om en bra läsupplevelse. Och så blir jag knockad igen. Du skriver så man blir förälskad varje gång. Du provocerar och visar vägen, lyfter upp och skakar om samtidigt. Nu sitter jag här med mitt eget kreativa projekt och är full av konkreta råd om hur jag kommer vidare. Tack igen. Det här är en fantastisk bok som borde vara obligatorisk läsning för alla eftersom den inte bara hjälper till att få projekt, utan själva livet framåt."
Eva Nilsson, Täby

"Äntligen en rakt på sak-bok om hur alla snabbt kan bli kreativa utan att behöva gå en yogakurs först. Exemplen i boken om hur kända människor både var kreativa och lite småtokiga är väldigt stimulerande och bekräftande för oss som redan anser oss som fantasislösande personer men blir tveksamma ganska ofta när omgivningen inte hänger med i vår spontanitet. Ser fram emot uppföljaren fylld med ännu fler fallexempel och personbiografier från människans kreativa historia genom århundradena!"
Jack Hansen från idésajten Copywriter.se

"Ordet "kreativitet" är så otroligt överanvänt i TV-branschen där jag jobbat i över 15 år och därför har jag alltid föredragit ordet "påhittig". Alla slänger sig med och missbrukar ordet kreativitet. Men nu när jag läst Stefans bok har jag kommit närmare ordet kreativ och tycker inte att det är lika pinsamt längre eftersom det är tydligare vad det egentligen handlar om. Påhittighet är, har jag förstått nu, bara en ytterst liten del av kreativitet. Den är gnistan men inte arbetet."
Krobbe Ekberg, Manusproducent bl. a

"Jag tillhör kategorin människor som tycker att det är lättare att läsa böcker om kreativitet än att vara kreativ på egen kammare. Därför har jag läst den härliga och utmanande boken ”Kreativitet utan flum”, och inte skrivit en egen. Av många hundra kreativa tips i den här boken fastnar framför allt två godbitar: om att ifrågasätta auktoriteter, speciellt auktoriteten i dina egna långvariga övertygelser (sidan 138). Mycket användbar (för alla, tror jag). Sedan är det ett eminent tips på sidan 104 som jag tog till mig direkt, om att se möjligheter i allt utom när det är riktigt trångt. Detaljerna i det avlånga tipset får du läsa om själv. Sedan jag läste ”Gerillaföretagaren” för drygt 10 år sedan har drygt tjugo av Redaktionens böcker passerat. Man kan nästan påstå att jag gillar deras böcker :). ”Kreativitet utan flum” är den mest inspirerande, men också den mest krävande, då jag tydligare inser de sidor hos mig själv som behöver släppas lösa. Bra, nyttigt och kanske inte det roligaste. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund, Falun


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.

  Chefstips.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@chefstips.se | Sitemap