Kundvagnen är tom
Boktips från Chefstips.se



"Hur du motiverar dig själv när allt suger"

Läs mer!

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Lär dig att tänka som en journalist


Aktuella och smarta tips om hur du kan jobba bättre med PR
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Idag - Lär dig att tänka som en journalist

För att nå framgång i ditt PR-arbete är det viktigt att du sätter dig in i journalisternas arbetssituation.
Genom att leverera det journalister behöver på det sätt han/hon föredrar, har du lagt grunden till en
god relationsom på sikt har alla förutsättningar att leda till publicitet.

Här följer några saker du bör tänka på enligt Bernd Schmitz, författare till PR Handboken:

Respektera deadlines
För det första, kom ihåg att alla nyhetsjournalister ständigt lever med en deadline hängande över sig.
Att rapportera om det senaste handlar nämligen till stora delar om att vara först. Om din nyhet riskerar att
vara gammal innan den hinner gå till tryck, kommer den inte publiceras. Bemöda dig därför med att ta reda
på vilka deadlines som gäller för de tidningar som är relevanta för dig och ditt företag eller organisation.

Använd tekniken
I och med att reportrar befinner sig under konstant tidspress, föredrar de flesta av dem att få pressmeddelanden
i elektronisk form. På det sättet slipper de att ödsla värdefull tid på att själva skriva in fakta från ditt
meddelande.
När du skickar ett pressmeddelande via e-post, se till att skriva in det direkt i e-brevet - bifoga aldrig ditt
meddelande som ett separat dokument! Det kommer antagligen att kastas - alla är rädda för att smittas
med datavirus. Har du bilder till ditt meddelande, bra, men bifoga dem inte i e-brevet, publicera dem
istället i bildarkivet på din hemsida och ange adressen till dem i ditt e-brev.

Nyhetsvärdera och skicka till rätt person
Var hård mot dig själv - om du inte helhjärtat kan svara ja på frågan "är din nyhet intressant även för personer utanför företaget/organisationen?", så ska du inte skicka ut ett pressmeddelande om den.
Att leverera material som journalisterna inte kan använda sig av är dåligt för relationerna. När det gäller detta rekommenderar jag dig att leva efter devisen - en gång är ingen gång, två gånger är två för mycket.

Var också alltid noggrann med att vända dig till de journalister som verkligen bevakar din bransch eller ditt
verksamhetsområde. Skickar du ett pressmeddelande om försäljningsresultat till en nöjesreporter, visar du
prov på bristande intresse och respekt för journalisten i fråga. Varför ska han eller hon då vara hövlig tillbaka?
Skicka heller aldrig samma meddelande till flera reportrar på samma tidning med hopp om att någon ska
nappa - snarare än att slåss om att få skriva om din nyhet, är risken överhängande att din nyhet hamnar i
papperskorgen.

Nyhetsbevakningen tar aldrig time out
Även då ditt företag eller organisation inte har någon nyhet att förmedla, kommer journalisterna att fortsätta att bevaka din bransch. Därför kan, och bör du alltid, se till att vara en källa till information. Låt säga att du kommer över en branschrapport som du tror skulle kunna intressera. Skicka den till din journalistkontakt med en liten notis "tänkte att detta kunde vara av intresse för dig...". Även om detta kanske inte ger någon direkt publicitet, kommer den journalisten att komma ihåg dig nästa gång han eller hon behöver ett citat från någon i branschen.

Vill du bli expert på PR snabbt?

Läs mer i PR-handboken

Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet PR-tipset här:

Vill du bli expert på PR?
Brevet visar hur du skapar bättre relationer med omvärlden och gör ditt PR-arbete effektivare.

PR-tipset har 4 600 läsare och kom igång 2007.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker om marknadsföring från Bokförlaget Redaktionen.

Här läser du exempel på PR-tipset.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.








Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.

  Chefstips.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@chefstips.se | Sitemap