Kundvagnen är tom
Boktips från Chefstips.se



"Konsten att hantera superjobbiga människor"

Läs mer!

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

24 sätt att bli en ledare som andra motiveras av

Tänk dig att en av dina medarbetare är på middag hos goda vänner.

Klockan börjar närma sig 23 och ännu en i raden av vinflaskor korkas upp när en av personerna runt bordet säger: Min chef är dum i huvudet och sedan följer historia efter historia om hur man inte beter sig som chef.

Personen som berättar säger att han/hon söker nytt jobb och gör så lite som möjligt på arbetstid just nu. Vem var det som sa de här väldigt vanliga orden runt ett middagsbord klockan 23 efter några flaskor vin på middagen? Var det…din medarbetare? Nej, det är klart att det inte var. Du gör ju allt rätt hela tiden för du vet ju hur stor inverkan du och ditt beteende har på din personals motivation.

Du vet ju redan allt det här:


1. Hela idén med att ha en chef är att ha någon som stå för riktningen och visionen för företaget. Frågan är då – hur mycket tid har du lagt ner på den där visionen och det långsiktiga tänkandet? Du är säkert jättebra på det dagliga jobbet, men var ser du företaget/din avdelning om 3-5 år och vad betyder det för dina medarbetare? Ju tydligare och mer spännande din vision är, desto lättare kommer det att bli att attrahera – och behålla – de bästa medarbetarna.

2. En bra chef behöver inte tvinga medarbetarna framåt – istället bjuder han/hon in dem på en resa. När du har din spännande vision behöver du en karta som alla kan se. Det betyder att du utvecklar en plan där du formulerar nuläge och framtid på ett sätt som dina medarbetare lätt kan ta till sig, så att de blir lika sugna på målet som du är. Du måste visa dem vart de är på väg och vad det betyder personligen för dem. Kan du göra det, så får du både motiverade medarbetare och kan behålla dem.

3. Om dina handlingar inspirerar andra att drömma mer, lära sig mer och göra mer så är du en fantastisk chef. Det är jättebra med planer, men handlingar är vad som gäller för att visa allvar. Att leda genom exempel visar starkt ditt åtagande att bygga en framtid för ditt företag, din personal och dig själv.

4. Jobba för att skapa fler som leder, inte fler som följer. Bra ledare försöker alltid få sina medarbetare att växa eftersom det helt naturligt kommer att hjälpa företaget att växa. Alla har såklart inte förmågan att leda andra människor, men om du hanterar folk på rätt sätt så kommer de att hjälpa företaget att växa. Om du hjälper andra att växa, så kommer du också att bli en mycket attraktivare arbetsgivare som behåller sina stjärnor.

5. Bra ledare hjälper medarbetarna att få självförtroende. Om människor tror på sig själva finns det inga gränser för vad de kan åstadkomma och vad de vill åstadkomma. Om du visar att du tror på deras förmåga, uppmuntrar dem och berömmer dem om du ger dem modet att ta risker och prova nya saker, så kommer du att vara en unik arbetsgivare som medarbetarna är stolta över att jobba med och för.

6. Bra chefer hjälper folk att se en tydlig koppling mellan deras personliga mål och företagets mål.

7. Bra chefer uppmuntrar innovativt beteende. På företag som har en innovationskultur trivs personalen bättre eftersom de känner sig delaktiga och som viktiga delar av företaget. Men det krävs mycket mer mod av cheferna på innovativa företag. De måste själva ställa frågorna ”Varför” och ”Tänk om” och spela om olika scenarier snarare än att gå den trygga vägen.

8. Bra chefer tar med ALLA på resan och litar på att de gör sitt bästa. På företag där personalen känner sig delaktiga från vaktmästare till säljare händer det mer bra saker. På kunskapsdrivna företag som lyckas har personalen saker att säga till om och får ta egna initiativ till förändring och förbättring.

9. Bra chefer tränar personalen. Det räcker inte att låta folk ta egna beslut, de måste göra det baserat på rätt kunskap. Att ha något slags coachsystem är nyckeln till att låsa upp förmågor du inte visste att du hade på jobbet. Att hjälpa andra att växa och på så sätt inspirera dem kommer också att förvandla din arbetsplats till ett ställe som folk tänker mindre ”jobb” på och mer ”engagemang” istället.

10. Bra chefer uppmuntrar risktagande. Att ta risker är avgörande för att komma framåt och växa. Men det är viktigt att systemet för risktagande är utvecklat så att det är lätt att lära från misstag och kunna undvika att göra dem två gånger. Ju mer folk som misslyckas, desto mer lyckas de om de lär sig av sina misstag. Om du har en organisation som behandlar misstag som tillfällen att lära sig något nytt på, så går du framåt. Lär din personal det här nya sättet att se på misstag – med tolerans och öppna armar – så kommer du också att få se mycket större framsteg.

11. Pengar är bra som motivation, men det som verkligen gör skillnad för de flesta är den sköna känslan av att ha uppnått något – alltså känslomässiga mål. Sätt därför mål för allt och stötta alla som jobbar mot målen. Ge personalen ansvar och en känsla av att deras jobb verkligen gör skillnad.

12. Alla respekterar en chef som kan kavla upp ärmarna. Jag tycker att det är självklart att vilken chef som helst sätter en ära i att ”gå ner på lagret” och packa när det är mycket att göra. Men det är inte självklart. Många chefer visar sig sällan på ”lagret” och om de gör det passerar de snabbt och snackar lite sport med grabbarna. Det är bra för dig att så få chefer skitar ner naglarna eftersom du faktiskt kan dra in lite gratispoäng som hjälper personalen att se dig som en bra förebild. Om du vill att din personal ska bli mer positiv – var mer positiv. Om du vill att de ska visa mer stolthet i sina jobb – visa att du är stolt över ditt och över dem. Om du vill att de ska komma i tid – kom i tid själv och berätta varför du är punktlig (för att det visar respekt för andra t ex).
Ja, du kan fortsätta den här listan själv och om du vill kan du göra den negativ också: Om du vill att din personal ska vara grinig – var grinig själv. Om du vill att personalen ska slarva – slarva själv. *Lagret får stå som symbol för alla funktioner på företaget som är viktiga, men där chefen sällan visar sig. Bra chefer hjälper till med oväntade eller periodiska ”skitjobb”. Om ni ska skicka ut broschyrer en gång om året får du inte göra dig upptagen den dag då alla ska hjälpas åt med at stoppa dem i kuvert. Att vara med i laget och även göra mindre attraktiva jobb ger dig goodwill.

13. Bra chefer för inte över sin egen ångest på personalen. Du vet hur det är – plötsligt får du direktiv uppifrån – eller om du är högst upp – information om något som upprör dig (dåliga försäljningssiffror till exempel) och du ska informera personalen om vad ni måste göra. Du är själv stressad och upprörd och om du inte stannar upp kommer du snart att göra misstaget att föra över den här stressen på personalen. Det är väldigt vanligt med ryande chefer som flyttar över sin egen ångest på personalen och det funkar inte. Ingen som ska prestera mer gör det bättre om han eller hon är rädd eller stressad och det är här ditt lönekuvert får trösta dig mer än något annat. Om du för över stress och rädsla på personalen som ska prestera, så kommer deras hjärnor inte att fungera ordentligt. De är redan stressade. De kanske skäms över resultatet eller är rädda för vad som ska hända. Det är ditt jobb att kliva fram och lugna dem med din plan och bry dig om vad som händer i deras huvuden. De behöver en ledare som gör det här och som visar styrka så att din personal känner sig lugna och trygga. Fixar du det? Lär dig därför att andas innan du går igång som en väderkvarn med förändringar och annat du plötsligt får panik av.

14. Bra chefer kommer i tid varje dag. Det är ditt företag. Led genom att vara en förebild

15. Bra chefer gör det inte till en vana att gå tidigare. Du kan inte kila ut genom dörren klockan tre och sedan ringa från gymmet halv fem för att se hur läget är.

16. Bra chefer beter sig som chefer. En bra chef släpper inte fram olika sidor av sig själv när han/hon känner för det. Om du är på ett fantastiskt humör en dag och sätter dig och skvallrar med en medarbetare om någon annan, så är du en dålig chef. Om du använder dina medarbetare som psykologer är du en dålig chef. Du är vuxen och får inse vilken roll du har på jobbet - chef.

17. Bra chefer ber inte personalen att utföra tjänster som inte är jobbrelaterade. Det kan vara känsligt att be någon som ska ut på stan att fixa något åt dig på vägen. Allt beror naturligtvis på vad det handlar om, men du får aldrig glömma att du är chef och att folk kan känna sig tvingade att säga ja, fast de inte vill.

18. Låt inte personalen höra dina personliga samtal. De kommer inte bara att imitera dig i tre månader, det du gör visar nämligen att det är ok för alla andra att göra samma sak. Om du ofta sitter i personliga samtal, så kommer personalen också att göra det.

19. Bra chefer är inte personalens kompis. Du kan vara en trevlig och bra chef, men om du blir för personlig och till exempel pratar om ditt eget kärleksliv med dejter du har gjort och annat, så kan du få problem med det senare. Du vill ju ha en öppen dörr för att diskutera problem som personalen har (som påverkar jobbet), men du vill inte hamna i en terapiroll som öppnar dörren för att prata om dina anställdas äktenskapsproblem.

20. Bra chefer oroar inte personalen med ekonomiska spörsmål hela tiden. Det är ditt jobb att ha den huvudvärken. De har sina jobb. Om personalen misstänker att det går sämre, så kommer de att börja leta efter andra jobb.

21. Bra chefer tar på sig skulden om något går fel med en kund. Du har som chef det yttersta ansvaret för att allt rullar som det ska. Om du har en problematisk anställd så måste du hantera det sedan, men just nu är ansvaret ditt.

22. Bra chefer kväver inte personalen. Ja, det är ditt företag och du har mest att förlora, men du måste låta de anställda få ta ansvaret för sitt jobb. Mer om hur du låter personalen få mer egen makt över sina jobb i nästa kapitel.

23. Bra chefer berättar sanningen direkt när de vet den. Det magiska med det är att du får respekt.

24. Bra chefer håller löften hur små de än är. De ringer tillbaka när de sagt att de ska göra det. De visar medarbetarna respekt och får respekt tillbaka.


Lästips
333 fantastiska sätt att motivera personalen





Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

Läs vad du får för tips...

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.

  Chefstips.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@chefstips.se | Sitemap