Kundvagnen är tom
Boktips från Chefstips.se



"Handbok för säljchefer"

Läs mer!

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

40 tips om hur du som chef kan skapa en roligare arbetsplats


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Kul på jobbet? Är det verkligen förenligt med en arbetsplats? Ja, om man vill ha ett företag som kommer framåt.


Här är 40 tips om hur du som chef kan skapa en roligare arbetsplats

1. Fråga om motivation. Om du har anställda, be dem att lista fem saker som verkligen motiverar dem. Det här kan göras på ett personalmöte, via e-post eller på tu man hand. Om du inte har anställda – gör samma sak själv och låt din chef få veta vad som motiverar dig på ett positivt sätt. Det viktigaste här är att chefer egentligen bara gissar vad som motiverar anställda och utgår från saker och ting som kanske inte ens är sanna.

2. Ge makt åt andra. När någon kommer med ett problem till dig, fokusera då på att låta personen själv komma med lösningen. Den som får chansen att lösa problem blir mycket mer självgående och känner sig mer ansvarig för resultatet – och har det roligare på jobbet. Du får i gengäld mer tid att ägna dig åt dina egna frågor och har samtidigt gett ett rejält självförtroendelyft åt en annan person.

3. Ge riktigt beröm. Om du vill se positivt beteende upprepa sig hos dina medarbetare, så berätta mer specifikt vad du gillade med det de gjort. Säg inte bara ”bra jobbat”. Specificera berömmet, så kommer de att komma ihåg vad du sagt, ha det roligare på jobbet och dessutom göra ännu bättre ifrån sig framöver.

4. Byt stil för en dag. Testa en ny personlighet idag. Om du normalt tar befälet i diskussioner, försök att ta ett steg tillbaka och observera andra istället. Och tvärtom. Vi har alla olika slags personlighetstyper inom oss även om en typ normalt brukar dominera, inte minst i vissa återkommande situationer. Varför inte försöka utveckla och släppa fram en annan sida av dig själv och låta den också utvecklas?

5. Uppmuntra personalen att lyfta in det roliga på sina arbetsplatser. Det kan vara leksaker, klistermärken, bilder eller vad som helst som gör deras dagar ljusare. Du som är chef får bli förebild och varför inte följa samma regler i områden som kunderna ser? Vem vill göra affärer med någon som inte har humor?

6. Besök din lokala leksaksaffär och handla med dig roliga saker som du kan sprida över arbetsplatsen och som får andra att le.

7. Skapa ett roligt bibliotek på jobbet. Det kan innehålla allt från böcker med roliga historier till serier och dvd-filmer. Låt personalen låna sakerna, men låt ingen låna hem dem eftersom prylarna antagligen inte kommer tillbaka igen. Fyll på förrådet kontinuerligt.

8. Belöna personer som får andra att skratta. Kontorets roligaste person är mer värd än du kanske tror för att hålla stämningen på topp på jobbet. Jag tycker att den som får andras humör på topp ska få tillägg på lönen.

9. Uppmuntra personalen att uppmuntra andra. Köp tackkort som alla får hämta och ge bort till vem de vill. Utveckla det här till en tävling där alla som fått tackkort under en månad får ett pris.

10. Interagera bättre med dina medarbetare. Medarbetare innebär ju att man jobbar med varandra och hjälper varandra att göra ett bra jobb. Lär dig vad andra vill ha och ge dem det om du kan, så kommer du själv också att få mer.

11. Om du är chef, förklara för din personal varför de gör sina jobb. De flesta anställda kan inte ens säga vilken affärsidé företaget de jobbar för har, men även de som kan svara på frågan gör ofta det utan att veta vad affärsidén egentligen innebär.

12. Se till så att målen ni har också berör de anställda. Uppnådda mål ska belönas.

13. Fira dina segrar. Av någon anledning så fokuserar många människor på allt som de inte gillar och som inte har funkat. Försök istället att fokusera på saker som gått rätt och som blivit bra och fira det. Belöna dig själv för att du ger andra beröm. Fira alla framgångar. Ta fasta på allt som är bra. Leta efter rätt istället för fel.

14. Låt ingen komma med problem utan en möjlig lösning. Om du är chef är det en bra instruktion att ge personalen. Kom inte och klaga utan att ha en möjlig lösning i beredskap.

15. Låt personalen jobba med saker som de är bra på. Om du alltid har den tanken i bakhuvudet, så kommer du att hitta möjligheter för att skapa styrka i företaget.

16. Lita på folk och utvärdera dem efter resultaten. Om du låter dina anställda själva sköta saker och ting på sitt eget sätt, så kommer resultatet också att bli bättre och dina anställda gladare.

17. Anställ personer som redan värderar vikten av att ha kul och som har sinne för humor. De personerna hjälper alla när det är tufft.

18. Ge personalen utmanande arbetsuppgifter. Spännande arbetsuppgifter lyfter humöret på vem som helst. Om du är chef ska du tänka till ordentligt på hur du kan göra arbetet mer spännande för dina medarbetare om du verkligen vill ha en arbetsplats som lyfter.

19. Skaffa Saccosäckar till mötesrummet. Jag för min del orkar inte sitta i möten längre än högst en kvart innan det kryper i kroppen på mig. Min fru har till och med sagt att jag antagligen har ADHD när vi äter middag eftersom jag gärna väger på stolen eller lägger mig på golvet efter en halvtimme för att fortsätta vårt samtal så. Vissa av oss är inte skapta för att sitta med rak rygg i en stol och glo framför oss. Du får inget ut av mig då. Finns det personer som jag på ditt jobb och du betalar dem för deras kunskaper, så är det smart att bygga mötet efter deras förutsättningar.

20. Om dina anställda jobbar med att göra andra nöjda – instifta ett pris till den som har haft den jobbigaste kunden/klienten varje vecka. Alla som vill kandidera kan berätta om sina upplevelser på fredag eftermiddag och så kan ni ha en omröstning. Priset gör att din personal lättare kan hantera jobbiga typer.

21. Sätt upp bilder på alla chefer när de var små och låt personalen gissa vem som är vem.

22. Häng upp ett par löjliga glasögon på toaletten, så kommer ingen att kunna motstå att testa dem för att se hur de ser ut.

23. Var noga med att tala om för alla hur viktiga de är för företaget och konkret förklara vad de bidrar med. Detta har visat sig vara viktigare för trivseln bland anställda än en högre lön

24. Låt personalen göra saker på sina egna sätt. Detta har visat sig vara viktigare än högre lön för anställda.

25. För många anställda är det viktigt att känna att de växer, lär sig nya saker och hela tiden kommer framåt. Med få anställda på små företag med plattare organisationer är det svårt att tillfredsställa behovet av att växa, men det är viktigt att försöka eftersom det oftast är de bästa krafterna bland dina anställda som har störst behov av att lära sig något nytt och att känna att det finns en möjlighet att kunna komma vidare.

26. Om du är chef, så ska du veta att ditt humör påverkar personalen mycket mer än du kanske anar. Om du är glad, så blir de också gladare. Om du är grinig, så blir de illa till mods.

27. Erbjud möjligheter att avancera. Det finns inget värre än att jobba på ett företag där alla dörrar är stängda. Om det inte finns möjligheter att avancera, så erbjud åtminstone personer som vill utvecklas ett utökat ansvarsområde. De kommer att uppskatta det.

28. Behåll inte alla gratisgrejor som företaget får för egen del. Många företag mutar dig och bjuder in till evenemang och fester. Dela ut de här fördelarna till dina anställda. Se också till så att dina anställda få samma rabatter på inköp som ditt företag har. Var generös.

29. Akta dig för vad du säger. Om du hackar på en kund inför alla andra blir det snabbt en sanning att kunden verkligen är en idiot. Det får även resten av personalen att känna att de kan behandla kunderna precis likadant.

30. Uppmuntra personalen till att ha ett liv utanför jobbet. Det är inte coolt att jobba hela helgen. Det är en bomb som bara väntar på att explodera.

31. Uppmuntra folk till att bli bättre på det de redan är bra på. De kommer att uppskatta det.

32. Hur starkt känner dina anställda att deras arbete i företaget verkligen gör skillnad? Berättar du det?

33. Har du ett system för att belöna folk som gör ett bra jobb på alla nivåer i företaget? Om inte så se till att skapa ett system som inte bara premierar den vanliga klicken medarbetare (säljare osv).

34. Känner personalen att du litar på dem och att de får göra saker efter eget huvud så länge resultatet blir bra?

35. Uppmuntra personalen till att göra sina arbetsplatser mer personliga, då trivs de också bättre.

36. Håll formaliteterna utanför det dagliga arbetet och jobba för att göra all kommunikation informell, intressant och lätt, så att inte folk dör av leda på jobbet. Förbjud babbel och ”Corporate bullshit”.

37. Lär alla i personalen att säga så här när någon kommer med ett problem: ”Jag förstår problemet, men var är lösningen”? Det hjälper hela ditt företag att slippa få gnäll från personer som bara vill dra ner stämningen.

38. Inför jobbrotation för dem som vill lära sig nya saker på jobbet.

39. Kan du göra ditt jobb till en gruppansträngning? En medarbetare och du kan jobba sida vid sida. Sällskap gör även de tråkigaste uppgifterna roligare.

40. Håll dina möten utomhus istället för att sitta i ett trist konferensrum utan fönster och dö lite mer för varje minut.

Lite att testa den här veckan...



Behöver du en turbo för att få igång personalen?

333 fantastiska sätt att motivera personalen

”Jag hamnade på en arbetsplats där motivationen var noll. Jag var ny chef. Så jag gick in och letade böcker på nätet om hur man motiverar sin personal. Där hittade jag denna fantastiska bok som hjälpte mig på rätt väg. Idag efter 1 år så känner jag att denna bok och jag tillsammans har motiverat personalen till att jobba mot samma mål. Jag har boken med mig när jag har nätverksträffar med andra chefer och rekommenderar denna bok starkt.”
Ganimete kalludra Folktandvården Stockholms län AB

”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!
Johan Lindberg, Gefle Nöje

”Den gav mycket intressanta vinklar av hur man kan göra för att få personalen motiverad .Den har hjälpt mig genom att testa många av dessa saker och inte fått det gensvar jag velat och då till slut insett att två av mina säljare inte var rätt män på rätt platser så tack för det!”
Pär Dybeck

”Jag har fått nya idéer hur man kan motivera och driva sitt företag framåt. Boken hjälper mig som chef att tänka utanför lilla boxen. Idag måste man ju möta alla där de står och att hitta tips hur man för alla framåt behövs verkligen.”
Maria Bergman, Nokkos Fitness & Relax AB

”Boken ger konkreta förslag om hur jag skulle göra för att motivera personalen och den har hjälpt min personal att bättre ta egna beslut och se företagets bästa.”
Mikael Strand, Fitnessbutiken i Väst AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.







    Vill du bli en ännu bättre chef?
    Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.

    Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.

    Läs vad du får för tips...

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.

      Chefstips.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@chefstips.se | Sitemap